Nieuwsbericht

'Na het stoppen van een strafschop kan je de wereld aan'

Na drie weken geen training vanwege feestdagen en vakanties gaan we aanstaande vrijdag weer verder met de cursus! ‘In gesprek met’ vervolgen we deze week met de 12-jarige Roy Vreeswijk. Roy is keeper van VV Haastrecht en doet dat in de JO13-1 wat uitkomt in de 1e klasse. De ‘voetbal maten’ zoals Roy ze noemt, zorgen ervoor dat hij enorm veel plezier heeft in het voetballen bij zijn VV Haastrecht.

Vanaf de F’jes is Roy al gaan keepen. Het geeft hem een enorme kick als hij een mooie redding heeft gemaakt. Roy moet wel toegeven dat het dit seizoen wat lastiger gaat dan de voorgaande seizoenen. Wij vinden het heel knap dat je dit op zo’n leeftijd al openbaar kan toegeven! Het stoppen van een strafschop is het mooiste wat hij als keeper heeft meegemaakt. Na dat moment kreeg hij het gevoel de wereld aan te kunnen.

Roy is een keeper die vanaf de start van Straver Keepersschool aanwezig is. Begin september 2017 kregen wij een telefoontje van Roy zijn moeder, want die had twee gemotiveerde keepers die graag de cursus wilden komen volgen. Ze vroeg ons of er nog plek voor ze was. Roy was één van die twee en de ander was zijn zus Zoë, welke helaas gestopt is met keepen. Voor beide was er  een plek vrij en ze sloten zich gelijk aan. Roy is dus begonnen met de najaarscursus 2017, volgt daarnaast elke clinic in de schoolvakantie en is nu ook weer een vaste waarde binnen de voorjaarscursus 2018. Je kan dus wel spreken van een keepersvirus die Roy onder de leden heeft.

De trainingen bij Straver Keepersschool vindt Roy erg leerzaam en motiverend, omdat er bij elke training veel uitdagingen liggen om beter te worden. Voor vele keepers hiervoor was een tip op technisch/wedstrijdsituatie vlak de belangrijkste tip, maar bij Roy ligt dat wat anders. Voor hem is een tip op mentaal vlak juist heel belangrijk geweest, want om goed te kunnen keepen is het mentale aspect heel belangrijk. Zonder dat hij het zelf merkt zijn wij daar nu samen met Roy druk mee bezig. Verder zou hij graag zijn mindere hoek willen verbeteren en zou hij nog sterker willen worden om als keeper verder te kunnen groeien.

Volgens Roy is Marvin een enthousiaste en directe trainer waar je een hoop van kunt leren. Hij geeft andere keepers dan ook het volgende advies: ‘Kom ook eens een training meedraaien en ervaar de ontwikkeling die je als keeper maakt, het is zeker de moeite waard’.

Wij als Straver Keepersschool vinden Roy een fanatieke en enthousiaste keeper. Zijn motoriek is goed ontwikkeld en heeft in vergelijking met leeftijdsgenoten een prima trap. Zijn voetenwerk, houding en linkerhoek zijn nog voor verbetering vatbaar. Voor hem is belangrijk om het volgende te onthouden: ‘bij het duiken in je mindere hoek moet je ontspannen staan, aanspannen op het moment van het schot, uitstappen naar de hoek waar de bal komt en vervolgens beide armen vooruit naar de bal strekken.

Tot zover het negende ‘in gesprek met’ bij Straver Keepersschool. Volgende week een bericht over Sven van Wijk, keeper van CVC Reeuwijk.

Wij zien je volgende week graag terug!

Straver Keepersschool